* Under construction . Onderstaande blog zal later gecorrigeerd worden, rekening houdend met de publicatie van koninklijke besluiten, gerelateerd aan de nieuwe wet tot regeling van de private opsporing. *
Het beroep van privaat onderzoeker is een wettelijk erkend en beschermd beroep. Ondernemingen voor private opsporing beschikken over een vergunning van de FOD Binnenlandse Zaken. De vergunning wordt slechts verleend aan ondernemingen (en speurders) die voldoen aan alle bepalingen van deze nieuwe wet en aan de minimale vergunningsvoorwaarden en gedragsregels, die binnenkort in een Koninklijk Besluit vastgelegd zullen worden.
Elke privaat onderzoeker volgde een intensieve opleiding bij een wettelijk erkend opleidingsinstituut en is verplicht om bijscholing te volgen. Elke onderneming voor private opsporing, en diens bestuurders en speurders, ondergaat een screening door diverse overheidsdiensten, alvorens een vergunning te ontvangen.
Om duidelijk te maken welke specifieke activiteiten beschouwd worden als private opsporing heeft de nieuwe wet op de private opsporing cumulatieve voorwaarden bepaald: zo moet het speurwerk verricht worden door een natuurlijk persoon op vraag van een opdrachtgever om informatie te verzamelen over andere personen of over de toedracht van feiten begaan door personen. Deze informatie of inlichtingen moeten als doel hebben om de belangen van de opdrachtgever te vrijwaren in een conflict of mogelijk conflict. Ook het opsporen van verdwenen personen of gestolen goederen voor een opdrachtgever wordt beschouwd als privaat speurwerk. (Bron: www.ibz.be/nl/nieuws/de-nieuwe-wet-private-opsporing-is-er)
De nieuwe op de private opsporing is niet alleen belangrijk voor al wie activiteiten van private opsporing verricht. Zo valt een bedrijf onder het toepassingsgebied van de wet wanneer deze onderneming een beroep doet op externe onderzoekers, maar ook wanneer de werkgever eigen interne dienst voor private opsporing inzet.
De wet op de private opsporing voorziet een lijst met activiteiten die niet beschouwd worden als activiteiten van private opsporing, met name:
– de beroepsactiviteiten van notaris, advocaat, gerechtsdeurwaarder, journalist, bedrijfsrevisor en wettelijke auditor;
– de beroepen waarbij de loutere activiteit van informatie-inwinning uitsluitend gebeurt bij de betrokkene zelf (bijv. een enquêteur);
– de activiteiten van een door de gerechtelijke overheid aangestelde expert;
– de krachtens de wet uitgeoefende activiteiten van ambtenaren en agenten van openbare diensten, belast met in de wet bepaalde bevoegdheden van gerechtelijke of bestuurlijke politie of inlichtingen- opdrachten of met een andere wettelijk of reglementair bepaalde onderzoeksopdracht of -bevoegdheid;
– de activiteiten die uitsluitend bestaan in het ter beschikking stellen aan derden van publiek toegankelijke administratieve of financiële informatie over personen en daarop gebaseerde kredietanalyses;
– de activiteit van schaderegeling in het domein van de verzekeringen, voor zover deze wordt uitgevoerd zonder het verrichten van onderzoek naar fraude;
– de activiteit van auditor zonder het verzamelen van inlichtingen over personen met het oogmerk voor de opdrachtgever ongewenste feiten op te helderen;
– de gereglementeerde financiële activiteiten die onderhevig zijn aan een specifiek financieel toezicht;
– de activiteiten en beroepen die specifiek gericht zijn op het identificeren, analyseren en afhandelen van cyberveiligheidsincidenten;
– de activiteiten uitgeoefend voor rekening van de opdrachtgever ter uitvoering van wettelijke verplichtingen of opdrachten die niet als eigen doel private opsporing nastreven, maar slechts een gevolgtrekking zijn van deze verplichtingen en opdrachten (bijv. activiteiten van een preventie-adviseur).
(bron: www.besafe.be/nl/wetgeving-private-opsporing)
* Alle informatie op de website is van algemene aard. De informatie is niet aangepast aan persoonlijke of specifieke omstandigheden, en kan dus niet als een persoonlijk, professioneel of juridisch advies aan de gebruiker worden beschouwd.