* Under construction . Onderstaande blog zal later gecorrigeerd worden, rekening houdend met de publicatie van koninklijke besluiten, gerelateerd aan de nieuwe wet tot regeling van de private opsporing. *
Meestal is het niet evident om bewijsmateriaal te verzamelen over een gedrag of een feit. De bekende aanwezigheid van een privaat onderzoeker kan de werkelijkheid van de dingen veranderen. Op het moment dat een onderzoeker zich kenbaar maakt, zal een oplichter hoogstwaarschijnlijk zijn handelingen aanpassen. Tot voor kort (2024) was een list, of een soort kunstgreep, de enige manier om de waarheid aan het licht te brengen. Een list was bijv. een andere hoedanigheid aannemen, een fictief verhaal uit de doeken doen, om het gezochte bewijs van de betrokkene te kunnen verkrijgen.
Denken we bijv. aan een ondernemer die vermoedde dat zijn gestolen goederen online verkocht worden en daarom externe hulp wou inschakelen. In zo’n geval trachtte men online contact te maken met de verkoper en een afspraak te boeken om te weten of de serienummers al dan niet overeenstemmen met de gestolen goederen. Tot voor kort (2024) kon hiervoor een detectivekantoor ingeschakeld worden (volgens de vroegere wet op de privédetectives uit 1991).
Volgens Art. 86 uit de nieuwe ‘Wet Private Opsporing’ mag de privaat onderzoeker zich niet expliciet noch impliciet voordoen als een beoefenaar van een ander beroep of onder andere een andere hoedanigheid dan deze van privaat onderzoeker. Daardoor mag een onderzoeker, sedert 16 december 2024, geen list of andere hoedanigheid meer aannemen.
* Alle informatie op de website is van algemene aard. De informatie is niet aangepast aan persoonlijke of specifieke omstandigheden, en kan dus niet als een persoonlijk, professioneel of juridisch advies aan de gebruiker worden beschouwd.