Spring naar de inhoud

Signaleer misleiding via Consumer Connect.

Slachtoffer van oneerlijke praktijken?

Wil je je rechten en plichten kennen als consument? Vraag je je af hoe je het best kan optreden tegen een malafide onderneming? Vorig jaar schreven we een blog over de website meldpunt.belgie.be . Meldpunt.belgie.be is een onlineplatform waar consumenten en ondernemingen misleiding, bedrog, fraude of oplichting kunnen melden. Meldpunt.belgie.be lost geen individuele klachten op.

Ondertussen is er een gloednieuwe website die alle mogelijke fraudegevoelige thema’s bundelt, met gericht advies. Consumerconnect.be is de nieuwe website van de FOD Economie. Je kan zowel concrete info opzoeken, als een vraag stellen, of zelfs een klacht formuleren. Slachtoffers van fraude of oplichting kunnen hun dossier, door middel van dit nieuw online platform, rechtstreeks indienen bij de Economische Inspectie. Die kan beslissen om een onderzoek op te starten of om jouw melding over te maken aan de bevoegde instanties.

Je kan zelfs de status, of beter gezegd: de stand van zaken, opvolgen van alle vragen die je stelde aan de bevoegde inspectiediensten. Je kan de FOD Economie ook telefonisch contacteren op het nummer 0800/120.33. Op vandaag is het nog niet bekend hoe snel er gereageerd of ingespeeld zal worden op elke vraag. Het spreekt voor zich dat je beter rechtstreeks contact opneemt met de politie en advocaat, bij een ernstig geval van oplichting waarbij jouw veiligheid in het gedrang komt.

Welke fraudegevoelige zaken komen aan bod?

Consumer Connect behandelt klachten over:

  • de aankoop van een product of dienst (bijv. vervalste factuur);
  • reclame en verkooptechnieken (bijv. oneerlijke handelspraktijken met woekerprijzen);
  • energie (bijv. energieleverancier failliet);
  • telecom (bijv. onjuiste factuur ontvangen);
  • reizen en evenementen (bijv. vakantiehuis blijkt niet te bestaan);
  • financiële diensten (bijv. niet-erkende onderneming die beleggingsproducten aanbiedt);
  • voertuigen (bijv. ongeldige car-pass en gemanipuleerde kilometerteller);
  • verzekeringen (bijv. conflict met een digitale verzekeringsmakelaar);
  • bouw (bijv. aannemer is bankroet);
  • consumentenbedrog (bijv. merkproduct blijkt namaak te zijn).

Andere oplossingen voor oneerlijke handelspraktijken

Hoe herken je nu precies een frauduleuze webshop? Hoe kan je te weten komen of een webshop al dan niet veilig is ? In zo’n geval kan de ‘WebshopCheck’ van ECC België heel wat concreet advies geven. Neem gerust ook een kijkje op onze link-pagina met allerlei informatieve websites, via https://www.eq-investigations.be/nuttige-links/ .

Word je rechtstreeks benadeeld door een handelszaak of oneerlijke concurrent, ergens bij jou in de buurt? Ben je, als particulier of ondernemer, geconfronteerd met misstanden? Heb je nood aan een ‘sparringpartner’ of een ‘second opinion’? Kunnen we jou eventueel verder helpen met extra research of een background screening? We geven graag discreet advies en bespreken, indien gewenst, de wettelijke mogelijkheden van private opsporing. Meer info over onze diensten vind je op https://www.eq-investigations.be/onze-diensten/ .

Voor dit blogartikel haalden we heel wat inspiratie uit deze websites: